Logo

X

Kompa – tradicija duga 101 godinu

Prva kompa nazivala se "Osijek" i prevozila je putnike od vodovodne crpke na Solarskom trgu u Gornjem gradu do Tvrđavice

Prva kompa nazivala se “Osijek” i prevozila je putnike od vodovodne crpke na Solarskom trgu u Gornjem gradu do Tvrđavice na lijevoj obali Drave.

Kompa je tada bila u vlasništvu Arpada Csikyja, umirovljenog nadstojara paromlina “Union”, koji je nabavio za taj riječni prijevoz čeličnu užad iz nekog rudnika na Karpatima i donio u Osijek. Željezne nosače na obje dravske obale postavio je osječki majstor Josip Klarić.

Kompu je izgradio Dragutin Ilik.

Kompa, koja i danas prometuje, izgrađena je 1972. godine od čelika u Apatinu. Teška je čak 19 tona, veličine je 14 x 7 metara, a može prevesti 50 putnika.

Jeste li znali da kompa nema motor, ne troši gorivo niti ulje?

Kompa plovi Dravom uslijed prirodnog toka vode, a da ne bi otplovila nizvodno, povezana je s čeličnim užetom dužine 195 metara.

Kompletan remont

Sredinom listopada prošle godine  kompa je poslana na kompletan remont u ovlašteno brodogradilište Bački Monoštor, a stigla nam je u Osijek sredinom ožujka. Iako je napravljena u Apatinu, plan je bio odvesti ju na remont tamo. No, nije bilo slobodnog termina.

U Hrvatskoj, u našoj blizini, remonti se rade u Sisku, ali dr.vet.med Tatjana Šalika-Todorović objasnila nam je kako je to fizički bilo neizvedivo.

Za sigurnost najbitnije je bilo zamijeniti  bočne oplate cijelom dužinom od 14 metara, dakle 2 x 14 m. Napravljena je i nova kabina za kormilara te je ispjeskarena cijela kompa.  Inače, obnovni pregled obvezan je svakih 10 godina.

foto: Dubravka Krmpota (OsijekNEWS) & Unikom d.o.o.